You are currently viewing Zápisky z cest: Laugavegur trail za dva dny – Island

Zápisky z cest: Laugavegur trail za dva dny – Island

Laugavegur trail se řadí mezi dvacet nejkrásnějších treků světa dle žebříčku National Geographic. Na vzdálenosti lehce přes 50 km zažijete duhové hory, lávové pole, ledovce, měsíční krajinu, vzácný islandský les a mnohem více. Laugavegur se běžně absolvuje v rozmezí 2 až 4 dnů. S Jančou jsme si zabalili pár nezbytností, objednali slunné počasí a vyrazili na dvoudenní túru touhle islandskou nádherou.

Mapa treku Laugavegur

Jakožto zaměstanci Volcano Huts (cílová destinace) jsme měli přepravu a ubytování podstatně jednodušší. Kamarádi nás dovezli autem do Landmannalaugaru odkud jsme se pěšky vraceli zpátky ,,domů” a v polovině cesty nás čekalo přespání na zemi ve spřízněné restauraci v Álftavatnu. Nemuseli jsme si s sebou tedy vůbec nést věci na kempování. Kromě oblečení, jídla a foto-techniky jsme nic jiného nepotřebovali. Měli jsme navíc i vodní filtr, ale nebyla ho potřeba.

Den 1. Landmannalaugar - Álftavatn

21 km, 6 hodin

Landmannalaugar řadím mezi nejkrásnější místa Islandu. Tyto duhové hory vynikají krajinou jako žádná jiná. Landmannalaugar (660 m.n.m) je navíc ve vyšší nadmořské výšce než Thórsmörk (230 m.n.m) a Laugavegur Trail je z tohoto směru pochopitelně jednodušší. Nejvyšším bodem v cestě je Hrafntinnusker v nadmořské výšce 1100 m.

Prvních 10 kilometrů jsme stoupali ke zmíněnému Hrafntinnuskeru, kde se nachází také i první horská chata a kemp. Cesta to byla velice malebná. Duhové hory jsou naprosto výjimečné a nezaměnitelné. Můžu se sem vracet opakovaně a pořád budu stejně ohromen. Později jsme se vyhoupli na náhorní plošinu, která je celoročně pokrytá sněhem. Tohle bylo jediné místo, kde mě běžecké tenisky lehce limitovaly. Kromě tajícího sněhu a skrytých kaluží v určitých místech se však nejednalo o žádnou větší překážku.

Pár kilometrů před chatou krajinu ozařovaly všudypřítomné obsidiány. Jaňulka zde jednomu z nich neodolala a nesla si půlkilový suvenýr až do cíle.

Landmannalaugar campsite
Laugavegur base camp v Landmannalaugaru
Landmannalaugar duhové hory
Duhové hory Landmannalaugar z ptačí perspektivy
Můžu se sem vracet opakovaně a pořád budu stejně ohromen
Landmannalaugar lávové pole
Lávové pole s duhovými hory v pozadí
Landmannalaugar
Landmannalaugar řadím mezi nejkrásnější místa Islandu
Laugavegur Trail ve sněhu
Náhorní plošina a první sníh na cestě
Laugavegur trail obsidian
Půlkilový obsidián do batohu jako suvenýr z trailu
Hrafntinnusker Laugavegur Trail
Horská chata Hrafntinnusker je první možnost ubytování na trase

U chaty jsme si dali pár minut zastávku na svačinu, já zalétal mezitím s dronem a následně jsme plní elánu a energie pokračovali k našemu dnešnímu cíli. Zbývajících 11 km jsem si maximálně užíval. Zpočátku mi tahle krajina připadala méně záživná, ale svůj názor jsem rychle změnil a opak byl pravdou. Vlastně jsem zde začal National Graphic dávat za pravdu, že si tento trek rozhodně své místo v žebříčku zaslouží.

Ze země vřela voda a syčela pára, díky čemu jsem si uvědomoval, jak moc je tahle země vlastně živá. Okolní příroda hrála všemi barvami a s každým novým horizontem se otevíraly neuvěřitelné scenérie. Nevěděl jsem, kterým směrem se dívat dříve. Připadal jsem si zde tak trochu jako Alenka v říši divů.

V cestě nás také čekalo první brodění řeky, jejíž teplota mě lehce zaskočila. Na otužování jsem si očividně už úplně odvyknul.. Odhadem hodinu před cílem se obloha začala lehce zatahovat a údolí zahalila mlha. Zároveň se začal zvedat i vítr a my byli rádi, že máme teplou večeři s pivem a nafukovací matraci už na dosah rukou. Na místě nás objetím přivítali polští kamarádi Adam se Zuzou.

Laugavegur trek
Měsíční krajina částečně pokrytá sněhem
Laugavegur trail Island
Klid před bouří aneb poslední momenty krásného počasí a světla
Laugavegur trek na Islandu
Odhadem 20 metrů vysoká sněhová stěna
Laugavegur trail krajina
Mlha se řítí do údolí
Laugavegur trail řeky
Na celé trase se musí několikrát přebrodit řeka
Álftavatn Laugavegur trail
V této budově se občerstvujeme a přespáváme

Den 2. Álftavatn - Volcano Huts (Thórsmörk)

32 km, 8 hodin

Nad ránem nás probouzí nepříjemný poryv větru. Ani jeden z nás není z tohohle příliš nadšený. Naštěstí nám alespoň svítí opět slunce. S kamarády si společně dáváme míchaná vajíčka ke snídani, zapíjíme kávou a pomalu se loučíme. Máme před sebou dlouhý den a vítr nás lehce znervnozňuje.

Cestou se neustále otáčím zpátky. Včerejší trasa byla úžasná a nejradši bych si to dal znovu. Pouhé čtyři kilometry dále se nachází další z turistických chat. Tahle se jmenuje Hvanngil. Až na pár fotek se nijak zvlášť nezastavujeme. Vítr neustupuje a navíc míříme do pravděpodobně nejméně záživné části treku. Čeká nás několik kilometrů černou plackou, kde se výhledy příliš nemění. Cestou se ani nezastavuji na focení a snažíme se to proběhnout co nejrychleji. Vítr nám zvedá černý prach do tváří.

Laugavegur trail Álftavatn
Ráno si prohlížím, kde že jsem to vlastně přespával (ta úplně napravo)
Cestou míjíme Hvanngil - jednu z dalších chat
Laugavegur trail scenérie
Neustále se otáčím zpátky a prohlížím si hory, kterými jsme včera procházeli

Přicházíme k Emstruru, který je poslední chatou na trase před cílem. Ani jeden z nás nezapírá únavu nohou. A to nás ještě stále čeká 16 km.. Tentokrát nějakou chvíli sedíme a dáváme si drobnou svačinu. Pořádné jídlo nás čeká až na večeři zpátky doma ve Volcano Huts.

Poslední etapu jsme vzali už relativně sportovně. Okolí Thorsmorku máme docela slušně prochozené a neměli jsme zde potřebu příliš zastavovat a rozjímat se okolím. Nicméně po padesáti kilometrech chůze holou krajinou přes Laugavegur jsem dal konečně za pravdu, že les v Thorsmorku není zase tak obyčejný 🙂

Laugavegur trail Emstrur
Emstrur je poslední chatou na trase před cílem
Laugavegur trail mosty
Kousek za Emstrurem se nachází most přes divokou řeku v kaňonu
Laugavegur řeky
Na chvíli se zastavujeme a užíváme si závětří s výhledem

“Je mi zima na nohy, vezmu si bundu.” – Jana Tomanová

Thorsmork les
Lesy jsou na Islandu vzácností. To však neplatí pro Þórsmörk
Volcano Huts Thorsmork
Konečná! Tady jsme doma. Volcano Huts, Þórsmörk

Chystáte se na Laugavegur?

Ušetřete semnou polovinu na cestovním pojištění! Více informací zjistíte kliknutím ZDE

Závěřem..

Laugavegur jsem měl na svém pomyslném bucket listu už pár let a díky vydařenému počasí bylo mé očekávání z tohoto treku nad míru uspokojivé. Myslím si, že pokud máte alespoň nějakou základní kondici, tak vám budou 2 dny v pohodě stačit i s kempingovým vybavením na zádech. Nicméně s dalším dnem navíc to bude rozhodně větší pohoda.

Pokud se chcete vyjádřit k tématu, tak se podělte i s ostatními dole v komentářích 🙂